Fototips del 1.

Första tipset är faktiskt lite oväntat.

- Ta betalt för jobb och våga betala för jobb

- Visst låter det skittråkigt? 
Att ta betalt är kanske inte det första man tänker på i alla lägen. Det finns vissa lägen då man kanske inte väljer att ta betalt men i ofta finns det lägen när folk faktiskt ber dig utföra ett jobb. Ett jobb som innebär att du ska engagera dig under en längre tid när du fotograferar, som kräver att du ska ha en kamera+tillhörande utrustning och att du faktiskt sitter och redigerar bilderna efteråt. Det är mycket tid i slutändan och plötsligt jobbar du mot en deadline.



Att ta betalt behöver inte betyda att du ska ta hutlösa priser men åtminstone en symbolisk summa för att du faktiskt viger din tid till "jobbet". Och det är svårt att ta betalt i början, när man kanske inte ser sig som fulländad fotograf och när man utövar sig hobby. - Men det är du som värdesätter dig själv.
Om inte du gör det kommer ingen annan göra det heller, och då - om du nu skulle vilja försörja dig på ditt fotograferande så kommer ingen betala dig om du inte kräver det.

Jag får varje vecka "erbjudanden" om att fotografera folk på min fritid, helst ska jag göra det helt gratis. Folk som vill starta upp verksamheter vid sidan av sina arbeten, människor som borde förstå att tid inte är gratis.



För det är faktiskt så, din tid är viktig!! Även om fotografering är ditt största intresse så är det så att du utför ett jobb, du tar jobb från en annan fotograf och gör det gratis. Det förminskar synen på fotografi - och det vill vi ju inte, eller hur?

(Nu lät jag lite tråkig, men ni förstår att vi inte pratar om hutlösa priser, utan det kan räcka med en symbolisk summa och i början av min karriär var jag inte heller så bra på att ta betalt.)




Sen jag började förstå vikten av tid så betalar jag gärna ordentligt till frisör, ridlärare osv. För de utför faktiskt ett professionellt arbete jag vill stödja till 100 %. För vi vill väl alla stödja duktiga människor som brinner för sitt arbetet?
Eller hur?


/Sandra

1 kommentar:

  1. Hej Sandra!

    Ett intressant inlägg som jag förstår utifrån ditt perspektiv som yrkesfotograf. Själv är jag mest rädd för att "klampa in" i den domänen utan att ens ha för avsikt att ta betalt. Just det du skriver om att ta jobb från en yrkesfotograf men göra det gratis känns dels inte solidariskt och dels späder det på synsättet att "du som har en stor kamera kan väl ta några bilder och ge mig/oss" vilket förringar kunnandet hos en hel yrkeskår.

    Nu lever vi förvisso i tider då allt fler kan komma över utrustning för en rimlig slant som medger hög teknisk bildkvalité. Därmed inte sagt att vem som helst kan ta bra bilder (mer än möjligtvis en och annan lyckträff!) Själv respekterar jag yrkesfotografer och bildjournalister för den erfarenhet och kunnande ni besitter! Att leverera under press med deadlines, ta uppdrag som kanske inte inspirerar m.m. är något ni får leva med men som jag som glad amatör kan glida undan.

    Frågan du berör diskuteras då och då bl.a. på fotosidan.se och är intressant att följa. Samtidigt blir det svårare och svårare att tjäna sitt levebröd som fotograf och det kommer nog att kräva en hel del i framtiden för att slå sig in i den branschen.

    Ha en skön semester och fota i lagom omfattning! :-)

    SvaraRadera